Tuesday, January 29, 2013

~ketenangan~

salam sejahtera.harap kawan-kawan sihat seadanya.keep smile....maintain cun~~

malam ni just nak cakap pasal ketenangan jiwa...semakin kita membesar, semakin banyak perkara yang perlu kita hadapi.perkara yang kadang-kadang mencabar emosi dan fizikal.masalah keluarga..masalah kawan-kawan...masalah kerja..masalah persekitaran..dan macam-macam lagi...

kadang-kadang kita berjaya menghadapi semua ini dengan langkah yang tenang dan teratur.tapi kadang-kadang kita terjatuh dan terluka.kadang-kadang hati kita kuat untuk berdepan dengan apa jua rintangan yang berlaku tapi kadang-kadang hati kita rebah tanda tak terdaya lagi.

pernah juga kita menangisi kenapa semua ini terjadi pada diri kita.padahal setiap yang berlaku ini mendewasakan diri kita.aku pernah terbaca somewhere  yang menyatakan 'Allah tak akan menguji sesuatu di luar kemampuan hamba-Nya' dan 'ujian tu tanda kasih sayang Allah'.means apa yang aku paham la, semakin kita diuji, tandanya semakin kita menjadi kuat dan disayangi Allah.err...betul ke ayat aku ni?harap kamu semua paham la..

erm..sebenarnya ayat panjang lebar dan bermadah puitis di atas sekadar entry je.aku cuma nak share apa yang aku selalu buat untuk kurangkan tekanan jiwa.lebih-lebih lagi bila nak siapkan projek studio.hehehe

firstly aku akan manjakan diri sendiri.makan makanan yang sedap-sedap.tapi kalau poket kosong, memang tak la jawabnya.=p

second, aku akan ke nurseri kanak-kanak.tempat yang aku pernah kerja sebelum ni.buat apa?main dengan budak-budak.bila kita bersama budak kecil, seriously kita akan lupa semua masalah kita.tak percaya?cuba la. aku pernah baca satu status kat facebook; bau baby adalah bau dari syurga. aku tak tahu itu adalah fakta atau auta tapi memang bau baby boleh memberi ketenangan yang luar biasa.

third, aku akan ajak kawan-kawan yang satu kepala untuk buat kerja gila.means perkara yang luar biasa yang kami belum pernah buat atau apa-apa saje idea gila yang agak masuk akal untuk dilaksanakan.

fourth, kalau perkara yang menyedihkan atau menyakitkan hati yang berlaku, selalunya aku akan jalan kaki dan naik bas pusing-pusing area akademik dan kolej sorang-sorang.time-time macam ni memang memerlukan aku bersendiri sebelum aku boleh bersosial kembali dengan orang sekeliling.

fifth, mandi dan tido..memang nampak macam ntah apa-apa tapi berkesan je bagi aku.merehatkan minda dan jiwa dari dunia realiti ni.

ini je la perkara yang aku selalu buat untuk mencari ketenangan diri.hehehe..
tapi yang paling afdal; kita ambil wuduk, solat sunat atau baca al-quran.Insya'Allah kita akan tenang.aku masih belajar untuk melakukan semua ini.=]

No comments:

Post a Comment