Monday, March 7, 2011

~w.a.r.g.a.a.s.i.n.g~

Baru-baru ini ak ke rumah abang ak.Dan untuk balik ke kolej semula,ak kena naik bas lebih kurang sejam setengah dan komuter lebih kurang sejam.
Pada hari yang cerah tu,ak ditakdirkan duduk di sebelah mamat bangla a.k.a warga asing.Ya Allah..ak tak kisah sangat duduk sebelah sesiapa pon tapi ak sangat cerewet bab-bab bau ni.Korang paham-paham sendiri la bau badan mamat bangla ni.Sejujurnya,ak memang tak nak tunjuk sangat ketidaksenangan dalam situasi tu tapi ak sangat-sangat tak boleh tahan dengan situasi tu.Ak memang fail bab-bab kawal riak muka ni.Kena belajar lagi la.
Tahan je la.Sejam dalam bas tu umpama berjam-jam.Sangat menyeksakan.Time-time macam ni buat ak terfikir.Kalau pergi mana-mana pon kat area KL ni,konpem-konpem merata muka warga asing yang boleh ditemui.Tak kira la dari India,Siam,Thailand mahupun dari mana sahaja.Sangat ramai.Rata-rata muka non-malaysia.Macam duk oversea.Tak payah duk luar negara.
Kebanyakan mereka diimport untuk memenuhi ruang pekerjaan seperti buruh dan yang sama waktu dengannya.Yang peliknya,mereka tak pandai berbahasa Melayu dan kurang memahami bahasa kita.So,macam mana mereka boleh bekerja di sini?Macam mana mereka berkomunikasi dengan ketua masing-masing?
persoalan yang paling penting di sini,kenapa begitu ramai warga asing kat Malaysia ni? Kenapa begitu longgar kemasukan mereka ke tempat kita?betul ke atas tuntutan kerja semata-mata?
Kerajaan perlu amik tindakan yang sewajarnya secepat mungkin.Bukan apa,nanti banyak pula masalah lain yang bakal timbul.Jangan sampai kita menyesal di kemudian hari pula.

No comments:

Post a Comment