Wednesday, February 27, 2013

~FYP~

salam kawan-kawan..=]
semoga sihat seadanya.keep smile..maintain cun deh..=]

Sem ni sem last.Rasanya most of us tahu kan ma maknanya FYP? FYP adalah singkatan daripada perkataan Final Year Project yang mana harus dilakukan oleh semua pelajar tahun akhir. Masa ni la kita akan apply semua yang telah dipelajari selama bertahun-tahun kat IPTA atau IPTS atau mana-mana tempat belajar yang sama waktu dengannya.

Fuh..Untuk mengelakkan kita stress dan ternsion tak memasal disebabkan FYP, disyorkan agar kita pilih tajuk projek berkaitan dengan perkara-perkara yang kita minat.Sebagai contoh, Landscape Architect perlu design space.Means outdoor space. So kami perlu mencari isu-isu semasa yang berkaitan dan cari jalan penyelesaian. Macam-macam tajuk kawan-kawan aku pilih. Pasal urban farming...pasal historical area...pasal sensitif area...pasal global warming..dan macam-macam lagi la..Aku??

Aku sangat minat kanak-kanak. Sangat comel kot insan-insan yang tak banyak dosa ni.. 
terupload oversea punya kanak-kanak pula.hee
So kali ini aku buat tajuk yang ada kaitan dengan kanak-kanak. At least aku boleh buat kerja dengan tenang (harapannya lah). Dan yang pasti aku dapat kurangkan stress mengadap kerja-kerja ni.
Site? Mostly kawan-kawan merangkap studiomate pilih hometown masing-masing. Memandangkan aku perlu meminimunkan kos dan masa untuk buat site inventori, aku pilih kawasan KL je. Dekat dan ada saudara yang tinggal kat area yang aku pilih. Jadi, aku boleh melawat mereka dalam masa buat site inventori. Bak kata orang, Menyelam sambil minum air.hehehe

Memandangkan aku mudah terpengaruh dengan emosi sendiri untuk buat kerja, aku perlu cari kondisi yang sangat selesa supaya aku bersemangat untuk buat kerja.So aku dah set up tempat sendiri dengan baik punya. Plus dah kemas. Ops.. aku beli pc (menggunakan duit pt) sebab laptop dah uzur plus budak design kena guna banyak software yang berat-berat. Then tadi beli tudung yang senang nak pakai. Beli kat downtown je. Nak tunjuk tapi xley nak upload ga,bar.Next time la ye.=p

Ops..lupa nak bagitahu.Proposal FYP dah diterima.Sekarang proceed utk buat site analysis dan inventory. Esok aku nak ke DBKL untuk mintak base map dan terus ke site kalau sempat.

Hope jumpa lagi next time.Ceria Sokmo deh.Salam.=]

No comments:

Post a Comment